Krizantm s Kard I.
Atire 2006.12.31. 17:22
Nemrg a boltokba kerlt els magyar kiads s hatalmas sikereket rt el
Ruth Benedict: Krizantm s kard - A japn kultra minti
Ksztette: Kiss Rita (BCE)
A Krizantm s kard a huszadik szzad egyik legnagyobb hats trsadalomtudomnyi alkotsa, ugyanakkor rdekes olvasmny mindazok szmra, akik rdekldnek a japn kultra irnt.
Ruth Benedict a mvet eredetileg katonai megrendelsre kezdte el rni (a Hbors Informcis Hivatal megbzsbl 1943-ban), hogy Amerika szmra minl inkbb lehetv tegye az ellensg megismerst s ezltal a gyzelem elsegtst.
„Japn volt a legidegenebb ellensg, akivel az Egyeslt llamok valaha is totlis harcot vvott. Egyetlen ms jelents ellenfllel vvott hbor sem tette szksgess, hogy ennyire eltr viselkedsi s gondolkodsi szoksokat kelljen szmtsba venni (…) A legfbb krdss az ellensg termszete vlt (…) Meg kellett prblnunk megrteni a japnok gondolkodst s rzseit, s a mintkat, amelyekbe ezek a viselkedsmdok illeszkedtek.” (25-27. o.)
Ruth Benedict Franz Boas tantvnya volt, a Columbia Egyetemen szerzett PhD fokozatot. Legfontosabb tudomnyos munki: a Patterns of Culture (1934), a Zuny Mithology (1935) s a Race: Science and Poltics (1940). A szerz szemlyisgnek fontos vonsa befel fordul szemlyisge s marginalizlt trsadalmi helyzete (rszleges sketsge s leszbikus orientcija miatt). A kulturlis relativizmus eszmjt a tolerancival kapcsolja ssze, Japnban nem az ellensget, hanem a megismersre vr kultrt ltja.
Ruth Benedict a tmhoz val hozzllst s a felhasznlt mdszertant a knyv els A feladat: Japn cm fejezetben mutatja be.
„A tny, hogy a nemzeteink hborban lltak, mindazonltal elkerlhetetlen mdon komoly htrnyt jelentett. Azt eredmnyezte, hogy mellznm kellett a kulturlis antropolgia legfontosabb technikjt, a terepmunkt (…) Legalbb az antropolgusnak fontos mdszerrl, a tanulmnyozott emberekkel val szemtl szemben kapcsolatrl nem kell lemondanom (…) A japnokrl szl bsges irodalom s a Japnban lt sok j nyugati megfigyel (…) elnyt jelentett szmomra (…) Japnban rt s ksztett filmeket nztem…” (27 – 29. o.)
Ruth Benedict teht a hbors helyzet miatt nem utazhatott el Japnba, hogy ott terepmunkt vgezzen (egybknt a nyelvet sem beszlte), de ennek ellenre minden kiegszt mdszert ignybe vve megprblt teljes kpet adni. Ezt azta a „kultra tanulmnyozsa a tvolbl” mdszernek nevezik. (13. o.) Az Amerikban l japnokkal val beszlgets s a korbbi beszmolk alapjn azoknak a premisszknak s mintknak a meghatrozsra trekedett, amelyek implicit mdon meghatrozzk a japnok viselkedst. Ezeket elssorban az amerikaiakkal szembelltva a prhuzamok mellett a klnbsgekre koncentrlva fedi fel. A kt legfontosabb szimblum – melyek a ktet cmben is megjelennek – a krizantm s kard.
A kt fogalom mr a bevezet fejezetben megjelenik, a japnokra jellemz ellenttek felsorolsa utn jegyzi meg: „A kard s a krizantm egyarnt rsze a kpnek” A kt fogalom rszletes ismertetsre a ksbbi fejezetekben kerl sor, ez a szimblum-pr a knyv egszn vgighzdik s tovbbi fogalomprok rendezdnek mell.
A knyv 13 fejezetre tagoldik a bevezet s lezr fejezetekkel egytt. Az els fejezetekben Benedict egy trtnelmi helyzetet s folyamatot mutat be (A japnok a hborban, A megfelel hely elfoglalsa, A Meidzsi-reform), a kvetkez rszben azokat a legfontosabb fogalmakat mutatja be, melyek szksgesek a japnok megrtshez (A korok s vilg adsa, Az egy tzezred visszafizetse, Nincs nehezebb a girinl, A nv megtiszttsa, Az emberi rzsek terlete), vgl pedig azt mutatja be, hogy hogyan illeszkednek ezek a fogalmak a japn kultrba, milyen hatsuk van a mindennapi letre s gondolkodsmdra (Az erny dilemmja, nfegyelem, A gyerek tanul).
Mint mr korbban emltettem, a kard s a krizantm elsknt a bevezet fejezetben jelenik meg, mgpedig nagyon is konkrt rtelemben: a krizantm termeszts mvszete s a kard kultusza mint a harcosok presztzse formjban. Ebben az els megkzeltsben kt a japnokra egyarnt jellemz tevkenysget jellnek, szimblum jellegk csak a ksbbiekben vlik vilgoss. A tizenegyedik s tizenkettedik fejezetben tbbszr is utals trtnik mind a kardra, mind a krizantmra.
„A sj [nfegyelem], ahogy gyakran mondjk, eltvoltja a „test rozsdjt”. gy az ember fnyes, les kard lesz, s termszetesen ez az, amire igazn vgyik.” (179. o.) „… a felelssgteljes viselkeds, amit gyakran gy fejeznek ki, hogy szmot kell adniuk „a testk rozsdjrl” – ez a szkp a testet egy karddal azonostja. Ahogy egy kard viselje felelssggel tartozik annak ragyog fnyrt, gy minden ember felelssggel tartozik a tettei kvetkezmnyeirt. (…) a kard nem az agresszi szimbluma, hanem az eszmnyi s felelssgteljes emberre alkalmazott hasonlat. (…) a japnok ersek abban, hogy megvdjk a bels kardot az azt fenyeget rozsdtl.” (218 – 219. o.)
„…a krizantmot is cserpben, az ves virgkilltsra neveltk, minden egyes virgszirmot a termesztje rendezett el, s gyakran apr, lthatatlan fmhuzalbl kszlt keretre helyeztk az l nvnyt. (…) A krizantm, melyet kis ednyben nevelte, megismerte a termszetessg tiszta rmt.” (218. o)
Ezek alapjn els olvassra szmomra gy tnt, hogy mind a kard, mind a krizantm a japn ember, a Japn Szellem szimbluma, jl megragadva annak kettssgt. Egyrszt a szablyok (vashuzalok) kz szortott l termszet, msrszt a szablyok betartsrt felels viselkeds szempontjt figyelembe vve.
Mori Szadahiko azonban sokkal konkrtabb s mlyebb rtelmet ad ennek a kt dolognak, amelyek taln mg inkbb kifejezik ugyanezt a kettssget. Az interpretcijban a krizantm a „sznlelt szabad akarat” a kard a „felelssgteljes viselkeds” szimbluma. Ez a kt legfontosabb minta a japn kultrban. Minden tovbbi fogalom s szimblum e kr a kt fogalom kr csoportosul, ezekhez tartozik.
Ahhoz, hogy a japn termszet ellentmondsait megrtsk elszr is nhny kzponti szerepet jtsz fogalom megismersre van szksg.
Az els fogalom, amit Benedict szksgesnek tart bemutatni, a hierarchia, ami kzponti helyet foglal el a trsadalom minden alrendszernek szervezsben. A hierarchiban elfoglalt hely fgg az osztlyklnbsgektl, a nemtl, kortl, csaldi ktelkektl s a kt szemly kztti korbbi kapcsolattl. Klnsen fontos a gyermekek szlk irnti tisztelete, amit a knai kultrbl vettek t s alaktottk t a sajt trsadalmuknak megfelelen. „A hierarchia szokst minden japn elszr a csaldon bell tanulja meg, s amit ott megtanult, azt a gazdasgi let s a kormnyzs szles terletein alkalmazza. Megtanuljk, hogy minden tiszteletet meg kell adni azoknak, akik a kijellt „megfelel helyen” felettk llnak (…) Japnban a generci, a nem s a kor kivltsgai hatalmasak. (…) A japnok letnek hierarchikus szerkezete az osztlyok kztt is annyira drasztikus, mint amennyire a csaldban. Japn egsz trtnelme sorn ers osztly- s kaszttrsadalom volt. (58 - 60 o.) A japnok szerettk a viselkeds aprlkos s rszletes trkpt, s bztak benne (…) ez ugyanis biztonsgot nyjtott.” (70. o.)
|