anime-village
Log in
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Japn
 

 
 

Brkitl szvesen veszek fancuccokat (fanart, fanfic) s persze szerzi jogokkal elltva kirakom ket.

Szval csak kldjtek btran amitek csak van!

Amgy meg j szrakozst az oldalon, rezztek jl magatokat!

:)

 
 
 
Vicces
 
Frum
 
Doroma
 

 

 

Ha szeretnl jobban megismerkedni

a Smnkirllyal (vagy mr ismered s szereted)

akkor itt tallod a szintn kzs szerkeszts

www.shaman-village.gportal.hu -t!

          

 
Szavazs
Mennyire fontos szmodra, hogy egy anime szpen legyen rajzolva?

Egyltaln nem veszem figyelembe
Amg a trtnet j s nem NAGYON csnya nem zavar
Ezt is figyelembe veszem
Nagyon fontosnak tartom
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
scrollbar
 
Japnrl szl knyvek
Japnrl szl knyvek : Krizantm s Kard II.

Krizantm s Kard II.

Atire  2006.12.31. 17:20

Nemrg els magyar kiads kerlt a boltokba s hatalmas sikereket rt el

A Meidzsi-reform sem trekedett ennek a hierarchinak a megszntetsre, inkbb az ezzel kapcsolatos ktelessgeket pontostottk. „A kormnyzsban, a vallsban, a hadseregben s az iparban a terleteket gondosan rangsoroljk, ahol sem a magasabb, sem az alacsonyabb terlet nem lpheti tl bntets nlkl a kivltsgait.” (85. o.) A fejezet nagyon fontos konklzija, hogy a japnok annyira termszetesnek vettk a „megfelel helybe” illetve hierarchiba vetett bizalmat, hogy nem gondoltak arra, hogy ms nemzetek esetleg nem szvesen vesznek rszt az ltaluk kialaktott hierarchiban.

A kvetkez fejezetekben a klnbz ktelezettsgeket s az rtk jr „ellenszolgltatsokat” mutatja be, amelyek szintn nagyon fontos szerepet kapnak nemcsak a dolgokrl val gondolkodsban, hanem (br nem mindig tudatosan) a mindennapi let alaktsban. Benedict tbb fejezetet is szentel a tmnak, amit fontossga mellett az indokol, hogy taln a nyugati gondolkodsmd szmra a legnehezebben megrthet s elkpzelhet rsz. A klnbz ktelessgfogalmakat s az rtk jr viszonzst (melyek gy jelennek meg, mint az rem kt oldala) rszletes hasonlatokkal s pldkkal igyekszik bemutatni.

„A sz a ktelessgekre, mely tbb-kevsb lefedi az egyn lektelezettsgt, az on. Az ont mindig (…) a korltlan nfelldozs rtelmben hasznljk, amikor mindenki els s legnagyobb lektelezettsgre, „a csszri irnti onra” vonatkozik. Ez a csszr irnti ktelezettsg, amit mrhetetlen hlval kell fogadni. (…) Az ember a csszrnl kisebb szemlyekkel szemben is visel ont. Van termszetesen a szlktl kapott on.” (87 - 89. o.)

Az on teht valamilyen magasabb rang szemlytl szrmaz ’szvessg’, ami lektelezetti viszonyt teremt. Fontos azonban, hogy ez a rendszer csak azrt mkdik, mert a japnok ellenrzs nlkl „viselnek ont” valaki irnt, azaz tisztban vannak a ’tartozsukkal’.

„A japnok eltr szablyokkal rendelkez, kln kategrikba osztjk az olyan on visszafizetseket, amelyek mennyisgileg s idben is vgtelenek, s azokat, amelyek szmtanilag egyenrtkek, s klnleges alkalmakkor vlnak aktuliss. A lektelezettsg vgtelen visszafizetst gimunak nevezik, s azt mondjk rla: „(Ennek) az onnak egy tzezredt sem lehet visszafizetni.” Az egyn gimuja kt klnbz tpus ktelezettsggel alkot csoportot: az on visszafizetse a szlknek, ami a k, s az on visszafizetse a csszrnak, ami a cs. Ezek a gimu ktelezettsgek ktelezek, s ez minden ember egyetemes sorsa. (…) Mindkt gimu felttel nlkli.” (100. o.)

A szlktl kapott on s viszonzsa a k, az alapja a gyermeki odaadsnak. A japnok ezt a szokst a knaiaktl vettk t, de lnyegesen klnbzik attl. Nem terjed ki az egsz klnra, csak a kzvetlen skre valamint nem ktik felttelhez: az apnak nincs ktelezettsge a fival szemben. A csszr a japn egysg legfbb szimbluma, irnta, mint egy szent s srthetetlen vezet irnt viselik az ont (korbban ez a katonai vezett, a sgunt illette meg, azonban a Meidzsi politikusok tvltottk azt a csszrra a nemzeti egysg rzet fokozsa rdekben). A misztikus jelleg mellett ezt a fogalmat hasznljk a polgri kzigazgats s a hbor tetteinek szentestsre is: a np gond nlkl elfogadott brmely intzkedst, a magas adkat vagy akr a hallt, ha gy rezte, hogy ezzel a csszrtl kapott ont fizeti vissza.

A girit is ugyangy vissza kell fizetni, mint a gimut, azonban ez ms sznezet lektelezettsgek sorozata. (…) Kifejezetten japn jellegzetessg (…) a ktelezettsgek legheterognebb sort foglalja magba. (…) A girinek kt, meglehetsen eltr rsze van. [A „vilg irnti giri”] … az egyn ktelezettsge, hogy visszafizesse az ont a vele egyenrang embereknek… [a „nv irnti giri”] az a ktelessg, hogy a nevt s j hrt makultlannak rizze meg mindenfle gyanstssal szemben.” (114. o.) „A „nv irnti giri” az on terletn kvl es giri.” (121. o.)

Az emberek igyekeznek teljesteni az ezzel kapcsolatos ktelezettsgeiket, mert az egyik legnagyobb srts, ha valakire azt mondjk, hogy „nem ismeri a girit”. Mg a szlkkel kapcsolatos ktelezettsgek a gimu, a hzastrs hozztartozival s a tvolabbi rokonokkal, valamint a hbrrral s a fegyvertrsakkal val kapcsolat a giri krbe tartozik. A girit pontosan szmon tartjk s az id elteltvel „kamatozik”. A giri visszafizetse nagyon sokfajta formt lthet: az nfegyelem ugyangy a nv irnti giri rsze, mint az esetleges bossz vagy ngyilkossg.

„A bossz csak az egyik erny, amire alkalomadtn sor kerlhet. (…) A szenvedlymentessg, az nuralom, ami elvrt egy nrzetes japntl a neve irnti giri rsze. (…) A nv irnti giri azt is megkveteli, hogy az letben elfoglalt helynek megfelelen kell lni. Ha egy ember kudarcot vall ebben, nincs joga, hogy tiszteleje magt. (…) Mindenfajta szakmai ktelezettsg a nv irnti girivel jr.” (122 – 125. o.)

„Mindenfle udvariassgi rendszablyt hoztak ltre, hogy elejt vegyk a szgyent okoz helyzeteknek, melyek megkrdjelezik az egyn nv irnti girijt. (…) a gyakorlatban ez arra kszteti ket, hogy gy szervezzk a dolgokat, hogy a lehet legritkbban kelljen srtst reznik. (…) A kudarc, a srts s az elutasts miatti sebezhetsgk miatt a japnok sokkal hajlamosabbak nmagukat knozni, mint msokat. (…) A legszlssgesebb agresszi, amit egy modern japn elkvet maga ellen, az az ngyilkossg.” (128 -134. o.)

A fenti idzetekbl is ltszik, hogy a lektelezettsgek egyes csoportjai mr nmagukban is igen bonyolultak. Azonban gyakran elfordul, hogy ezek a ktelezettsgek ellenttesek egymssal, a csszr irnti cs ellenttbe kerlhet a szl irnti kval, vagy a nv irnti giri a hbrr irnti hsggel. Ugyanakkor ez a felfogs magyarzatul szolgl arra, hogy mibl fakad a japnok ellenttes jelleme: ugyanaz a dolog szolgl egyrszt az udvariassg, msrszt az agresszi forrsul. Msrszt itt jelenik meg egy jabb fontos fogalom, a szgyen, melyrl a ksbbiekben mg bvebben lesz sz.

Egy japn letben a legfontosabb a ktelessgeknek val megfelels, minden mst ennek rendelnek al, ugyanakkor:

„A japnok nem tlik el az lvezeteket. Nem puritnok. A testi rmket jnak s a nevels szempontjbl rtkesnek tartjk. Kvnatosnak s megbecsltnek. Azonban a sajt terletkn bell kell tartani ket. Nem szabad, hogy befrkzzenek az let komoly dolgaiba.” (141. o)

Benedict bemutatja, hogy a japnok kt rszre osztjk az letket. Van egy komoly terlet, ahol a csalddal, munkval s a „megfelel hely elfoglalsval” kapcsolatos ktelessgek helyezkednek el. Ettl lesen elvlasztjk az „emberi rzsek terlett”, ahov az emberi rzelmekkel s rzkekkel kapcsolatos „szrakozsok” tartoznak. Az egyik legfontosabb lvezet a frd, de ide tartozik az evs s alvs, a rszegsg, valamint a szexulis rmk is. „Nincs ok, amirt megtagadnk maguktl ezt az lvezetet, de a kt szfra elklnl.” (147. o.) Ebbl az let kt terletre vonatkoz hozzllsbl kvetkezik a japn gondolkods egy sajtossga, miszerint az letben nincsenek j vagy rossz dolgok, csak mindent a megfelel helyen kell tartani. „A japnok mindig is hatrozottan tagadtk, hogy az erny a gonosszal val kzdelembl llna. (…) llandan feladjk az lvezeteket, amelyeket egyltaln nem tartanak gonosznak. Ez akaratert kvn. Azonban az ilyen er a leginkbb nagyra becslt erny Japnban.” (150 – 151.o) Mivel a vilgon a legfontosabbnak a ktelessgek teljestst tartjk, termszetesnek rzik, hogy fel kell rte adniuk szemlyes vgyaikat.

A japnok letszemllete olyan, amilyenn a cs, a k, a giri, a dzsin s az emberi rzsek szablyai teszik.” (153. o) Ezzel a mondattal kezddik a 10. fejezet Az erny dilemmja, melyben rszletsebben megjelenik a mr emltett szgyen fogalom, ami szintn kzponti szerepet jtszik a japn kultra megrtsben.

„Eltr kultrk antropolgiai tanulmnyozsakor az egyik fontos dolog megklnbztetni azokat a kzssgeket, amelyek ersen hisznek a szgyenben, azoktl, amelyek a bnben hisznek. (…) A szgyen a ms emberek kritikjra adott reakci. Szgyenrzetet kelt, ha nyilvnosan nevetsgess vlunk s visszautastanak, vagy ha azt kpzeljk, hogy nevetsgess vlunk. Ez minden esetben hatsos knyszerter.” (171 – 172. o.)

Mori Szadahiko mutat r arra, hogy a szgyen fogalma ketts jelentsben jelenik meg a mben. Nemcsak az idzetben szerepl knyszerterknt, hanem a girivel kapcsolatban hajterknt is. Ezt gy magyarzza, hogy az idelis japn ismeri a szgyent, ugyanis ez hatrozza meg a tbbi emberrel val kapcsolatt. gy letnek cljv vlik a szgyen elkerlse, ezrt rtelmezhetjk hajterknt is. (Itt szeretnk visszautalni a „nv irnti giri”-rl szl rszhez, ahol szintn megjelenik egy ehhez hasonl kettssg: igyekeznek udvariasan viselkedni, hogy a srtst elkerljk, ugyanakkor ha mr megtrtnt, akkor mindent megtesznek nevk tisztra mossa rdekben.

A kvetkez kt fejezet Mori Szadahiko szerint a Krizantm s kard legfontosabb rsze. Egyrszt azrt, mert itt teljesedik ki a kt szimblum jelentse, msrszt a kulturlis mintk itt sszegzdnek, melyek kutatsa – ahogy a knyv alcme is mutatja – Ruth Benedict egyik elsdleges feladata volt.

Az nfegyelem cm fejezetet Mori Szadahiko gy foglalta ssze, mint amiben azt tudhatjuk meg, hogy hogyan lehet elrejutni a szgyen kultrjban. Azaz ahhoz, hogy egy ember a szgyen kultrjban (Nem a szgyenbl szrmaz kultrban, hanem egy olyan trsadalomban, ami inkbb hisz a szgyenben, mint a bnben. Ezt azrt tartottam fontosnak kiemelni, mert Japnban ez volt a knyv flrertsnek egyik legfbb forrsa.) boldoguljon, szert kell tennie bizonyos tulajdonsgokra:

„Az nfegyelemmel kapcsolatos elkpzelseik sematikusan feloszthatk azokra, amelyek kpessget adnak, s azokra, amelyek valamivel tbbet. Ezt a valami tbbet jrtassgnak nevezem. (…) Japnban a legmindennapibb emberek is ezt a fajta jrtassgot keresik.” (178 – 180. o.)

A japnok klnbz gyakorlatokat fejlesztettek ki ennek az nfegyelemnek a kifejlesztsre. Ugyanakkor az hasznlatukban ez a fogalom mst jelent, mint a nyugati gondolkodsban. Nem jr egytt szksgszeren az nfelads frusztrcival, sokkal inkbb egy klcsnssgen, reciprocitson alapul dologra kell gondolni. Ha az ember elsajttja a mugt (az nfegyelemben val jrtassgot), ez azt jelenti, hogy egy olyan llapotba kerl, amikor mr erfeszts s tudatossg nlkl cselekszik. Ez egy olyan erny, amit a htkznapi emberek is elismernek, mg akkor is, ha k maguk nem vesznek rszt ilyen kpzsben. Az nfegyelem egszen a gyerekkortl kezdve az let minden fontos terletn szerepet jtszik (br az letkor szerint s a klnbz terleteken eltr mrtkben).

 A gyermekvrssal s gyermeknevelssel kapcsolatos szoksok azonban lnyegesen eltrnek a nyugatitl. Nemcsak a gyermekkel jr rmk miatt nevelnek utdokat, hanem trsadalmi szksgszersgbl is. Az apnak szksge van egy fira, hogy tovbbvigye a nevt s fenntartsa a csaldi vonalat, egy n pedig csak anyaknt lehet valaki a trsadalomban. „A japn elkpzels szerint a gyermektelen n egy vesztes.” (193. o)

A japn csecsemt s kisgyermeket gy nevelik, hogy „felnttkorban elfogadja a japn kultra finom s bonyolult knyszereit.” (195. o.) Egy nyugati szmra nehezen rthet s kiss kegyetlennek tn szoks a gyerekek „ijesztgetse”, azzal pldul, hogyha nem viselkedik jl, akkor kikerl a csaldbl. „Az ilyen tapasztalatok gazdag termtalajul szolglnak a nevetsgess vlstl s kikzststl val flelemnek, mely oly jellemz a felntt japnokra.” (197. o.) Ugyanakkor: „az otthon a biztonsg s engedkenysg paradicsoma. (…) A gyerek megtanulja az idsebb genercik, a frfiaknak a nkkel szembeni, az idsebbeknek a fiatalokkal szembeni kivltsgait. Azonban kis lete ezen idszakban a gyereknek mindent elnznek.” (197. o.) A gyerekek mg „nem ismerik a szgyent” (hadzsi) ez azonban nem becsmrl megjegyzs, mint a felnttek esetben, hanem boldogsguk forrsa. Majd csak az iskola els 2-3 ve utn kezdik el „fokozatosan sszekapcsolni a nevetsgess vls tnyt a vilg irnti girinek megfelel let erklcsi tantsval.” (203. o.) A fik onnantl vlnak felelss a nv irnti girirt, hogy kzpiskolba mennek tovbbtanulni, vagy katonai kikpzsen vesznek rszt. A nknek nem tantjk a nv irnti girit, a frfiak elsbbsgre s az ezzel kapcsolatos ktelezettsgekre oktatjk ket. A fikat s a lnyokat 10 ves koruk utn elklntik, s eltr nevelst kapnak.

„A japn jellem ellentmondsai, melyeket minden nyugati lert, rthetv vlnak a gyermeknevelsk alapjn. Ez kettssget eredmnyez az letszemlletkben, melynek egyik oldalt sem szabad figyelmen kvl hagyni. (…) Egy feltn folytonossg kti ssze a gyerek letnek korai s ksbbi szakaszt: nagy fontossggal br, hogy trsai elfogadjk. (…) A japnok ltal hasznlt bizonyos szimblumok segtenek vilgoss tenni a jellemk kt oldalt, mely a gyereknevelsk diszkontinuitsn alapszik. A korai idszakban kialakult oldal a „szgyen nlkli n”, s a tkrbe nzve prbljk ki, hogy mennyire sikerlt megtartani.” (212 – 213. o.)

A knyv tartalmi rsznek ismertetst egy idzettel szeretnm lezrni, ami arrl szl, hogy milyennek is ismerte meg a japnokat Ruth Benedict. (A tizenharmadik, a ktetet lezr A japnok a veresg utn cm fejezetben a Japnnal kapcsolatos hbors teendkrl, politikrl fogalmaz meg javaslatokat.)

„A japnok mindig is hresek voltak arrl, hogy rtatlan dolgok szereznek rmet nekik (…) Azonban a japnok sokat vrnak maguktl. Annak rdekben, hogy elkerljk a kikzsts s lenzs fenyegetst, fel kell adniuk a szemlye rmket, amiket megzleltek. (…) Azok, akik becslik magukat (dzsics), tjukat nem a „j” s a „rossz”, hanem a „kvnatos ember” s a „nem kvnatos ember” kztt jellik ki, s szemlyes ignyeiket feladjk a kollektv „elvrsok” miatt. Ezek azok a nagyszer emberek, akik „ismerik a szgyent (hadzsi)”, s akik vgtelenl megfontoltak. Ezek azok az emberek, akik csaldjuk, falujuk s nemzetk becsletre vlnak.”

Ruth Benedict knyvben kulturlis antropolgusknt s emberknt a legmagasabb tolerancival szl errl az eltr kultrrl. Hiteles, s ezrt hittek s hisznk neki, gy nagy befolyssal volt a Japnrl val gondolkodsra. Annak ellenre, hogy sohasem jrt az orszgban, kpes volt helyesen felmrni a Japn Szellemet s az azt befolysol mintkat. Br sokan kritikval illettk mind a mdszertant, mind a vgkvetkeztetst, azt hiszem, hogy ennek ellenre mve hatsa vitathatatlan. A szakmai szempontok mellett fontosnak tartom kiemelni, hogy egy rthet, olvasmnyos s rdekes ktetet alkotott, amit lvezet vgigkvetni, ahogy a klnbz fogalmak kifejtsvel s egymsra ptsvel egyre kzelebb visz minket a lnyeghez, amit aztn kt tmr szimblumban srt ssze. Azt gondolom, hogy sokat lehet belle megtanulni a japnokrl, ugyanakkor az ember azon is elgondolkozik, hogy szvesen megtanulna nhny dolgot a japnoktl.

A knyv magyar kiadsa ignyes. Br nem olvastam az eredetit, a magyar szveg knnyen rthet, nincsenek benne zavar nyelvtani vagy lexikai hibk. A kls kivitelezs is tetszets. A puhaktsen magn s a kls paprbortn is jl olvashatan, ugyanakkor stlusosan lehet olvasni a cmet s a szerzk nevt. A hts bortn olvashat szveg informatv s figyelemfelkelt.

 
Kpek
 
Men
 
Ti mind itt jrtatok...
Induls: 2006-08-10
 
Beszlgessnk!

 
Fan-fic
 
Szinkronok
 
Szavazs
Ki a kedvenc szerepld a Bleacbl?

Hitsugaya
Ichigo
Kuchiki Byakuya
Kuchiki Rukia
Nel
Renji
Grimmjow
Ulquiorra
Chad
Inoue
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Szavazs
Ki a kedvenc szerepld a Bleachbl? (2)

Ishida
Kenpachi
Kon
Matsumoto
Aisen
Kira
Gin
Yamada Hanatarou
Ikkaku
Yoruichi
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Szereplk
 
Videk
 
ra
 
Jtkok
 

Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU